Rzeźba “MATKA BOSKA SKĘPSKA”.
Szczegóły
Autor
Wykonawca nieznany,
Czas powstania
XIX/XX w.
Miejsce powstania
Polska, Kujawy, kujawsko-pomorskie, Pikutkowo, Brześć Kujawski,
Wymiary
wys.32cm, podstawa: 13cm x 10cm x 5cm.
Materiał
drewno, gips,
Technika
rzeźbienie,
Właściciel obiektu
Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej
Słowa kluczowe
rzeźba sakralna, rzeźba, rzeźba chłopska, rzeźba w drewnie, rzeźba zabytkowa, M.B.Skępska,
Sygnatury
Numer inwentarzowy
MK-978 E
Opis
Figura przekroju owalnego, z wyodrebnioną w tym samym klocku drewna podstawą w formie połowalnej, kanelowanych ściankach. We wnęce lica przybity szeroki sierp księżyca. Madonna stoi z dłońmi w geście modlitewnym, na głowie zachowana obręcz po pierwotnej koronie kabłąkowej. Sztywny płaszcz posiada od frontu, wydobyty podwójnie rytą linią, w grubym podkładzie kredowym, motyw wici roślinnej o formach esowatych i małżowinowych. W rozcięciu płaszcza pojedyncza, ryta w drewnie, esowata gałązka. Głowa mała, twarz o skupionym obliczu, włosy opracowane szerszymi liniami żłobień, obficie opadają na plecy.
Rzeźba o bogatej polichromii, korona i płaszcz złocone; kontur zdobniczy na płaszczu bordowy; ciało kremowe; policzki, usta i dno korony czerwone; włosy ciemnobrązowe; półksiężyc i tło sukni srebrne; podstawa złocona.
Rzeźba jest ludowym naśladownictwem cudownej figury znajdującej się w sanktuarium Matki Bożej Skępskiej, Pani Mazowsza i Kujaw przy klasztorze Ojców Bernardynów (OFM) w Skępem na ziemi dobrzyńskiej. Podczas koronacji w 1755 r., wizerunek gotyckiej figury Marii Służebnicy Świątyni został przemieniony. Rzeźbę przysłonięto barokowym, sztywnym płaszczem z blachy srebrnej pozłacanej, głowę okryto koroną kabłąkową, a u stóp umieszczono półksiężyc, z plastycznym wizerunkiem twarzy ludzkiej - symbolizującym szatana.
Rzeźba nazywana potocznie "osóbką" jest przykładem obiektu kultowego związanego z pobożnością domową. Reprezentuje ludowe rzeźby, które wykonane przez wiejskich świątkarzy, były przez właścicieli oddawane do pozłocenia w pobliskich prowincjonalnych warsztatach. Pierwotnie mogła być ustawiona w kapliczce, gdzie zwykle wstawiano ludowe rzeźby polichromowane i złocone.