MZKiD logo

Muzeum Ziemi Kujawskiej i
Dobrzyńskiej we Włocławku

Grafika “Zwiastowanie”

Szczegóły

Autor
Salimbeni Ventura (1568-1613),
Czas powstania
1594 r.
Miejsce powstania
Włochy,
Wymiary
wys. 289 mm, szer. 165 mm (karta: 300 x 175 mm)
Materiał
papier,
Technika
miedzioryt,
Właściciel obiektu
Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej
Słowa kluczowe
Biblia, Nowy Testament, Madonna, anioł,
Sygnatury
Sygn.: l. d. (Ventur)a, SalimbenSenenis_ / (Inven)tor.fecit.Rome-1594
Numer inwentarzowy
MK-5281 S

Opis

Stan zachowania sztychu uniemożliwia identyfikację wydawcy. Znane są odbitki trzech stanów płyty: 1. przed dodaniem sygnatury wydawcy; 2. z sygnaturą Giovanni Orlandi: marg. d. śr. Ex typis Johanni Orlandi Romae 1598; 3. z sygnaturą Nicolasa va Aelsta: na marg. d. p. Nico van Aelst for. Przedstawienie Zwiastowania ma w sztuce równie długą tradycję co wyobrażenie Bożego Narodzenia. Opisana przez św. Łukasza (Łk 1,26-38) scena pojawienia się Anioła Gabriela zwiastującego Maryi dziewicze poczęcie i narodzenie Jezusa ewoluowała w formach plastycznych od redakcji bardzo reprezentacyjnej, poprzez intymne i subtelne wizerunki ograniczające się do dwóch postaci po niemal teatralne kompozycje wielofigurowe. Sztych Ventury Salimbeniego łączy te tendencje. W dolnej części ukazana jest scena samego zwiastowania, w górnej – poczęcie Jezusa za sprawą Ducha Świętego (Mt 1,18). Maryja, zaskoczona podczas modlitwy przez Anioła Gabriela, odwraca się w stronę przybysza trzymającego w prawej dłoni lilię, symbol czystości i dziewictwa. Lewą dłonią niebiański wysłannik wykonuje gest błogosławieństwa. Dobra Nowina zwiastowana przez Gabriela dokonuje się za sprawą przedstawionego w centrum Ducha Świętego, co podkreślają promienie biegnące od gołębicy w stronę Maryi. Zstąpieniu trzeciej Osoby Boskiej towarzyszą zastępy anielskie. Dodatkowo eksponują one świetlistą drogę Ducha Świętego biegnącą od jasności u samej góry przedstawienia.
Skip to content