MZKiD logo

Muzeum Ziemi Kujawskiej i
Dobrzyńskiej we Włocławku

Grafika “Dwunastu Patriarchów – Symeon”

Szczegóły

Autor
Coornhert Dirck Volckertszoon (1522-1590), Heemskerck Maarten (1498-1574) (według),
Czas powstania
1550 r.
Miejsce powstania
Niderlandy,
Wymiary
wys. 211 mm, szer. 273 mm (karta: 220 x 280 mm)
Materiał
papier żeberkowy,
Technika
miedzioryt,
Właściciel obiektu
Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej
Słowa kluczowe
Biblia, Stary Testament, paw, kot, mężczyzna, akt męski, akt kobiecy,
Sygnatury
l.d. Ma. Hemskerck inventor/ DCuerenhert fecit
Numer inwentarzowy
MK-4597 S

Opis

Trzecia z cyklu dwunastu rycin przedstawiających Dwunastu Patriarchów wykonanych na podstawie rysunków Maartena Heemskercka przez Dircka Coorenherta. Zachowane w zbiorach Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts w Paryżu szkice Heemskercka pozwalają datować rysunkową serię stanowiącą punkt wyjścia dla cyklu na rok 1549. Postaci patriarchy towarzyszą w przedstawieniu Heemskercka antyczna figura Junony, paw oraz kot. Pojawienie się tych elementów wiąże się z zaadaptowaniem motywów z cyklu Siedem Grzechów Głównych Georga Pencza z 1541 r., w których występuje postać Invidii (Zawiści), kobiety z obnażoną piersią kąsaną przez węża, którą w redakcji tematu Symeona zamieniono na Junonę gryzącą jabłko, oraz szakal, zastąpiony kotem symbolizującym chytrość i przebiegłość. Paw pojawiający się u stóp Zawiści jest typowym symbolem pychy i dumy. Czaszka widoczna na bloku kamiennym, na którym zasiada Symeon, jest jednym z atrybutów Invidii w ujęciu Cornelisza Antonisza Tenissena z 1546 r., skąd mógł ją zaczerpnąć Heemskerck.
Skip to content