XXXIII KOROWÓD GRUP ZAPUSTNYCH ULICAMI WŁOCŁAWKA
W ostatnią niedzielę karnawału — 11 lutego br. miłośnicy tradycji ludowych będą mogli obejrzeć kolorowy, głośny, roztańczony korowód grup zapustnych. Przebierańcy uczestniczący w trzydziestej trzeciej edycji imprezy wyruszą o godz. 12.00 sprzed Muzeum Etnograficznego przy włocławskich bulwarach i przejdą głównymi ulicami miasta aż do placu Fajansu Włocławskiego.
Ideą organizatora — Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku jest zwrócenie uwagi na fenomen kulturowy, jakim jest żywy wciąż na Kujawach zwyczaj Chodzenia z Kozą, czyli obchodzenia przez autentycznego grupy zapustne, w czasie od tłustego czwartku do wtorku ostatkowego, kujawskich wsi i miasteczek. Polega na składaniu odwiedzanym życzeń powodzenia, urodzaju, zdrowia oraz odstraszania głośną muzyką, dzwonkami i uderzeniami z batów zimy — pory nieprzychylnej człowiekowi. Zwyczaj w 2020 r. został wpisany na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, ponieważ przekazywany jest z pokolenia na pokolenie, stale odtwarzany i uznawany przez kolejne pokolenia Kujawiaków za część własnej spuścizny.
W tym roku, w przemarszu zobaczymy wielokrotnie biorące udział w poprzednich edycjach grupy z Kaniewa, Lubania i Mikanowa, jak również zeszłorocznych debiutantów włocławskiego korowodu — Kozę ze Słomkowa oraz gości z Kujaw Zachodnich — z Szymborza, dzielnicy Inowrocławia, w której zwyczaj jest kultywowany od poł. XIX w. Koza Szymborska jest najstarszą kujawską grupą zapustną, tworzoną przez kolejne pokolenia młodych mężczyzn należących do Klubu Kawalerów. Rok temu w grupie prezentował się Michu, w ponad 60-letnim kostiumie ze słomy. W tym zobaczymy nowy strój pleciony od listopada 2023 r. na wzór starego, przez mieszkańców Inowrocławia, w Domu Rodziny Jana Kasprowicza zamienionego na ten czas w pracownię rękodzieła. Po raz pierwszy na przemarszu gościć będziemy Kozę z Florianowa, reprezentującą gminę Lubraniec.
Obserwując korowód, zwróćcie Państwo uwagę na występujące w grupach postacie ubrane w dziwne kostiumy, o twarzach przysłoniętych maskami i nie bójcie się podszczypywania, bodzenia, psot wskazujących na dawny, magiczny sens zwyczaju. Maszkary zwierzęce kozy, bociana, niedźwiedzia i konia symbolizują wegetację przyrody, ukryte pragnienia odpędzenia zimy i przywołania wiosny, zapewnienia dostatku w nadchodzącym roku. Istota dwoista, mężczyzna w masce z zawieszoną na pasku kukłą umarłego, nazywany żywym na umarłym lub babochłopem, uosabia nadejście wiosny, zwycięstwo życia nad śmiercią, światła nad ciemnością, dobra nad złem. Towarzyszą im również Żyd, Żydówka „Siora”, Cyganka, Cygan, panna młoda i pan mody, istoty ze świata nadprzyrodzonego — diabeł i śmierć oraz wiele innych, m.in.: przodownik, druciarz, myśliwy, kominiarz, policjant, garbus, klaun, kapele lub całe orkiestry strażackie.
Przemarsz jest wesołą, uliczną paradą kończącą karnawał i jednocześnie wspaniałą, żywą lekcją zwyczajów kujawskich. Zapraszamy serdecznie.
TRASA KOROWODU: wymarsz sprzed Muzeum Etnograficznego, ul. Bulwary im. Marszałka Józefa Piłsudskiego 6, ul. Maślana, ul. 3 Maja, plac Wolności, ul. Kościuszki, plac Fajansu Włocławskiego
ORGANIZATOR IMPREZY: Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku
GRUPY UCZESTNICZĄCE W KOROWODZIE: Florianowo, Kaniewo, Lubanie, Mikanowo, Słomkowo, Szymborze
INFORMACJA O OGRANICZENIACH W RUCHU DROGOWYM: Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku 11 lutego br. organizuje XXXIII Korowód Grup Zapustnych ulicami Włocławka, w związku z tym między godzinami 11.30 a 13.30 częściowo ograniczone dla ruchu samochodowego będą ulice: Bulwary, Maślana, Łęgska, Tumska, 3 Maja, Cyganka, Żabia, Piekarska, plac Wolności, Kilińskiego, Kościuszki. Organizatorzy przepraszają za niedogodności.
Projekt afisza: Magdalena Kolanowska