MZKiD logo

Muzeum Ziemi Kujawskiej i
Dobrzyńskiej we Włocławku

KONKURS „PODRÓŻE MAŁE I DUŻE” – PYTANIE 10


Gdzie:
Muzeum Etnograficzne
Kiedy:
2022-04-21

To już 10, przedostatnie pytanie w konkursie „PODRÓŻE MAŁE I DUŻE”. Pytanie: Co stanowiło pierwszą, najbliższą granicę oddzielającą przestrzeń własnego domostwa, świata oswojonego od świata zewnętrznego, obcego, będącego synonimem chaosu?
Odpowiedzi przesyłajcie na adres: konkursmzkid@gmail.com

Gratulujemy Pani Beacie, która ponownie odpowiedziała prawidłowo na pytanie konkursowe: Proszę wymienić nazwę pojazdu, który stał się symbolem tradycyjnego wiejskiego transportu. A więcej na ten temat przeczytacie tutaj:
W XIX oraz w 1. poł. XX w. głównym środkiem transportu wiejskiego były drewniane, czterokołowe wozy. Tak scharakteryzował je wybitny polski etnograf, J. S. Bystroń: „Najczęstszym, najprostszym, ale zarazem też mało wygodnym pojazdem była kolasa, czyli po prostu wóz wiejski, trzęsący się i skrzypiący.” Ze względu na rodzaj nadwozia wiejskie wozy drewniane można podzielić na trzy odmiany: drabiniaste, skrzyniowe i platformowe. Wozy drabiniaste (nazwa pochodzi od charakterystycznych drabinek po bokach) doskonale sprawdzały się m.in. podczas zwożenia siana po żniwach. Podczas dalszych wyjazdów najczęściej używanym był typ skrzyniowy. Posiadał z boków dwie burty, które stanowiły złączone deski. Znajdowało się na nim również siedzisko worek ze słomą lub drewniana skrzyneczka. Czasem było również oparcie. Jako siłę pociągową wykorzystywano konie, krowy oraz woły. Drogi z biegiem czasu zaczęły się polepszać, z tym że w różnych rejonach Polski miało to inny stopień rozwoju. Utwardzone i kamieniste nawierzchnie dróg negatywnie wpływały na drewniane elementy wozów. Zabezpieczano je, stosując okucia. Okuwano przede wszystkim koła (drewniane, nieokute nazywano „bosymi”). Oprócz wiejskich wozów na bardziej uczęszczanych szlakach można było spotkać powozy i dyliżanse, z których korzystali przedstawiciele wyższych warstw społecznych, a także karety pocztowe, które oprócz przesyłek i listów nierzadko zabierały podróżnych. Rewolucją w transporcie masowym było pojawienie się w XIX w. kolei żelaznej.