MZKiD logo

Muzeum Ziemi Kujawskiej i
Dobrzyńskiej we Włocławku

Rzeźba “MATKA BOSKA SKĘPSKA”.

Szczegóły

Autor
Wykonawca nieznany,
Czas powstania
XIX/XXw.
Miejsce powstania
Lipno, Lipno, kujawsko-pomorskie, ziemia dobrzyńska,
Wymiary
wys.26,5cm, szer.całk.12cm, podstawa: wys.3cm, szer.10cm.
Materiał
drewno lipowe ((gipsowy podkład)), polichromia (olejna (na cienkiej warstwie bolusu złocenie)),
Technika
rzeźbienie, malowanie,
Właściciel obiektu
Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej
Słowa kluczowe
czepiec zabytkowy kujawski, rzeźba sakralna,
Sygnatury
Numer inwentarzowy
MK-7678 E

Opis

Figura przekroju owalnego, przybita do podstawki na planie 3/4 owalu, o ściankach ozdobionych kanelowaniem i wałeczkiem spirali w narożach. W płytkiej wnęce lica przybity sierp księżyca przekroju wielokąta, z plastycznym profilem twarzy w górnej jego krawędzi. Sztywny płaszcz Madonny zmiękczony pofalowaniem, rozcięty wrzecionowato i zaakcentowany półwałkowatą lamówką. Powierzchnia całych szat zdobiona reliefem wypukłym, o wzorach esowatych i łukowatych. Faktura tła ożywiona drobnymi, soczewkowatymi nacięciami. Całe szaty pokryte grubą warstwą gipsu, w której zachowane są szczegóły snycerki (relief wypukły mocno pogrubiony, w tle drobne nakłucia). Dłonie małe, umieszczone bardzo wysoko postaci. Twarz opracowana z tendencją do realizmu. Charakterystyczne włosy, mocniejszymi, falistymi splotami przy twarzy opadają sztywno na plecy, opracowane żłobieniami, zakończone są kilkoma trójkątnymi zębami. Z korony, pierwotnie ażurowej, zachowała się obręcz wysadzana guzami. Rzeźba po kompleksowej konserwacji. Płaszcz, korona i obrzeża podstawy złocone; czerwona kreska ust; ciało ciemnobeżowe; włosy brązowe; podstawa seledynowo-oliwkowa; tył półksiężyca zagruntowany na pomarańczowo, jego front srebrzysty. Rzeźba jest ludowym naśladownictwem cudownej figury, znajdującej się w sanktuarium Matki Bożej Skępskiej, Pani Mazowsza i Kujaw przy klasztorze Ojców Bernardynów (OFM) w Skępem na ziemi dobrzyńskiej. Podczas koronacji w 1755 r., wizerunek gotyckiej figury Marii Służebnicy Świątyni został przemieniony. Rzeźbę przysłonięto barokowym, sztywnym płaszczem z blachy srebrnej pozłacanej, głowę okryto koroną kabłąkową, a u stóp umieszczono półksiężyc, z plastycznym wizerunkiem twarzy ludzkiej - symbolizującym szatana. Rzeźba, nazywana potocznie "osóbką", obecnie niekompletna (brak kabłąków korony), wykazuje znamiona produkcji seryjnej, lecz starannością wykonania świadczy o dobrych umiejętnościach rzeźbiarskich i snycerskich autora. Najprawdopodobniej pozłocenie figury na grubej warstwie podkładu, z zachowaniem snycerskich ornamentów, wykonał lokalny zakład rzemieślniczy.
Skip to content