Inni

Spotkanie filmowe pt. INNI. Sztuka jest tam, gdzie nikt nie szuka 


gdzie: Zbiory Sztuki, kiedy: 28.05.2022

Serdecznie zapraszamy w sobotę 28 maja, o godz. 15.00, do gmachu Zbiorów Sztuki we Włocławku przy ul. Zamczej 10/12. Spotkanie filmowe pt. INNI. Sztuka jest tam, gdzie nikt nie szuka — to okazja do poznania trzech twórców art brut z Mazowsza. 
W krótkometrażowych filmach zrealizowanych latem 2021 r. zobaczymy Włodzimierza Rosłona, Wacława Rędzińskiego i Władysława Szymczyka — dojrzałych mężczyzn z pasją oddających się sztuce. Poza miejscem zamieszkania w małych miejscowościach na Mazowszu, łączy ich niezwykły imperatyw twórczy, chęć wyrażania swych emocji czy upodobań własną formą plastyczną. Miłości do sztuki nie wynieśli z domu czy szkoły. Tacy się urodzili, tworzą własny świat, w nim żyją, są inni…
Włodzimierz Rosłon urodził się w Warszawie w 1953 r. Od lat jest pensjonariuszem Domu Pomocy Społecznej w Brwilnie — rzeźbi i maluje.
Wacław Rędziński mieszka w Białej — tworzy z betonu okazałe rzeźby zwierząt i ustawia je w plenerze.
Władysław Szymczyk urodził się w 1943 r. na Podkarpaciu. Mieszka w Domu Pomocy Społecznej w Nowym Miszewie. Konstruuje formy rzeźbiarskie, rysuje.
Operator i realizator filmów Jan Gawryłkiewicz pokazał W. Rosłona i W. Szymczyka w trakcie pracy, a W. Rędzińskiego omawiającego swe rzeźby.
Pomysłodawcami i autorami filmów są: kolekcjoner art brut z Płocka — Andrzej Kwasiborski i Radosław Łabarzewski — prowadzący blog o tej sztuce, animator Kina za Rogiem w Płocku. Filmy powstały dzięki Fundacji na Rzecz Rozwoju Turystyki Ziemi Płockiej (operator projektu) oraz wsparciu finansowym ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz Płockiemu Ośrodkowi Kultury i Sztuki im. Themersonów.
Projekcja filmów będzie miała miejsce na wystawie stałej rzeźb Stanisława Zagajewskiego. Portrety trzech twórców pokazujące odmienność każdego z nich w otoczeniu sztuki S. Zagajewskiego to znakomity moment na dyskusję o wyjątkowości art brut.
Art brut jako zjawisko dziejące się na marginesie sztuki pierwszy raz zostało zdefiniowane przez Jeana Dubuffeta w 1945 r. Określenie brut, czyli sztuka surowa, odnosi się do kreacji samodzielnych, niepoddanych krytyce czy autocenzurze, wynikających z wewnętrznej potrzeby, a nie skopiowanych ze sztuki klasycznej czy współczesnej. Dzieła art brut są szczere, prawdziwe, wykonywane zazwyczaj w samotności, w ciszy, z nieposkromionej potrzeby twórców — ludzi bez wykształcenia artystycznego, którzy nie licząc na uznanie odbiorców czy zyski, pracują tylko dla siebie.
Na zakończenie, w czasie kuratorskiego oprowadzenia, zostanie omówiona ekspozycja Stanisława Zagajewskiego oraz przypomniana m.in. jego biografia w oparciu o wspomnienia z licznych pobytów rzeźbiarza „na swojej wystawie”.
Krystyna Kotula