Kora

#MuzeumWdomu – OBIEKT DNIA – „KORA” NA WŁOCŁAWSKIM FAJANSIE


gdzie: Gmach Główny, kiedy:
Fot.1 (6)

Patera „Kapelusz” wzór nr 287 z dekoracją „Kora“ aut. Elżbiety Piwek-Białoborskiej. Projekt formy Jan Sowiński, 1958 r.

Od końca lat 50-tych XX w. bardzo popularną dekoracją stosowaną na włocławskim fajansie była tzw. „Kora”. W 1956 roku tę reliefową technikę zdobienia ceramiki wprowadziła Elżbieta Piwek-Białoborska – włocławska artystka, pracownik Ośrodka Wzorcującego nr 2 w Fabryce Fajansu. Wprowadzenie dekoracji było efektem jej pracy i eksperymentów z kolorowymi szkliwami. Metoda dekoracji reliefowej zwanej „Korą” polegała na nanoszeniu, na surowy jeszcze czerep, strużek ciekłej masy fajansowej w różnych kolorach przy użyciu tzw. „gruszki”. Po wypaleniu na powierzchni tworzyła się wypukła dekoracja zaciekowa. Dekoracja ta nie miała odpowiednika w produkcji europejskiej i stała się jednym z najbardziej oryginalnych motywów występujących na dekoracyjnych paterach, talerzach, a także wazonach produkowanych we Włocławku w l. 60. XX w.

[KB]

Film archiwalny z 1961 roku prezentujący m.in. zdobienie dekoracją „Kora”:

https://repozytorium.fn.org.pl/

Patera dekoracyjna wzór nr 661,

proj. formy Jan Sowiński, 1966 r.

 

 

 

Fot.2 (7)

 Wazonik wzór nr 173,

proj. formy Jan Sowiński, 1956 r.

Fot.3 (4)

 

Fot.4 (4)

Asortyment włocławskiej fabryki fajansu z dekoracjami „Kora” we wnętrzu wzorcowni fabrycznej we Włocławku, lata 60. XX w.