Woz

MIECZYSŁAW WOŹNICKI (1901–1968). W 120-lecie urodzin

kiedy: 08.12 - 13.03.2022

W Zbiorach Sztuki Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku jest prezentowana wystawa „MIECZYSŁAW WOŹNICKI (1901–1968). W 120-lecie urodzin”. Mieczysław Woźnicki to osoba, która została zapamiętana przez włocławian jako zaangażowany i sumienny pedagog, nauczyciel rysunku technicznego, wychowawca, samotnik. Artysta urodził się we Włocławku i spędził tutaj większość swojego życia, działając dla dobra i rozwoju miasta. Aktualna ekspozycja to pierwsza pośmiertna monograficzna wystawa prac artysty, zorganizowana w roku jubileuszowym, pokazująca wyjątkowość osoby M. Woźnickiego, którego dzieła charakteryzują się modernistyczną wizją świata zawartą przede wszystkim w portretach. Na tle plastyków włocławskich XX w. jest to twórczość wyjątkowa. Wystawa przełamuje pamięć o Mieczysławie Woźnickim wyłącznie jako nauczycielu i ukazuje jego wielki, choć skrywany przez lata talent i dorobek w dziedzinie rysunku oraz malarstwa. Artysta stworzył dziesięć cykli tematycznych: Głowy, Twarze, Portrety, Portrety kolorowe, Macierzyństwo, Praca, Akt, Obóz koncentracyjny, Taniec i muzyka oraz Pejzaże. Są to głównie prace wykonane ołówkiem, lecz M. Woźnicki chętnie posługiwał się także tuszem, węglem czy temperą.

8 grudnia 2021 r.–13 marca 2022 r.
Zbiory Sztuki, ul. Zamcza 10/12
Wystawa ze zbiorów MZKiD oraz prywatnych.

Wer

WYSTAWA CZASOWA „Za siódmą górę. Motyw drogi i wędrowania w polskiej kulturze ludowej”

kiedy: 19.11 - 29.04.2022

Tematem wystawy jest droga oraz wędrówka i podróż realizowane na ziemiach polskich w XIX i 1. poł. XX w. przez niższe warstwy społeczne. Ekspozycja ukazuje wybrane aspekty wędrówki, związane z handlem, religijnością, rzemiosłem, ale też tułaczką, emigracją, a nawet śmiercią postrzeganą w kategoriach najdalszej, bezpowrotnej podróży. Wśród prezentowanych zabytków znajdują się przedmioty należące do tak różnych sfer kultury, jak ubiór i ekwipunek wędrowcy, transport, a nawet rozbójnictwo. Na wystawie zaakcentowane zostały także wątki związane z wierzeniami dotyczącymi progu, granicy, rozstajnych dróg oraz ze zwyczajami kolędniczymi, a także wyjątkową rolą „obcych” w społeczności wiejskiej — przede wszystkim wędrownych żebraków (dziadów). Ważną częścią ekspozycji są archiwalne fotografie ilustrujące prezentowane zagadnienia. Wystawie towarzyszy publikacja (komentarz wystawy), szerzej ukazująca tematykę drogi, wzbogacona ilustracjami i licznymi cytatami z pamiętników chłopskich.

Prezentowane zabytki pochodzą ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu oraz Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.

Miejsce prezentacji wystawy: Muzeum Etnograficzne, ul. Bulwary Marszałka J. Piłsudskiego 6
Scenariusz i komisariat: Michał Kwiatkowski
Oprawa plastyczna: Magdalena Kolanowska
Czas trwania: 20 listopada 2021 r. – 29 kwietnia 2022 r.

2

KULTURA LUDOWA KUJAW I ZIEMI DOBRZYŃSKIEJ

ul. Bulwary im. Marszałka J. Piłsudskiego 6, Włocławek kiedy:

Wystawa zajmuje trzy kondygnacje zabytkowego spichrza. Przedstawia wieś z przełomu XIX/XX wieku, pokazując poprzez najistotniejsze jej elementy obraz nieistniejącej już kultury ludowej. Poszczególne zagadnienia pokazane zostały w następującej kolejności.

Działy gospodarki podstawowej, rolnictwo, hodowlę i rybołówstwo poprzedza wprowadzenie do całej wystawy zobrazowane mapami, tablicami zawierające informacje o historycznych czynnikach mających wpływ na kształtowanie się tradycyjnej kultury ludowej Kujaw i ziemi dobrzyńskiej. Podstawowy dział – rolnictwo prezentowany jest poprzez narzędzia używane do prac rolniczych (pługi, brony, radła, drapacze, ręczne siewniki) oraz fotogramy ukazujące cykl prac polowych. W drugiej części wystawy pokazane są przedmioty związane z hodowlą, z wylęganiem się drobiu (kosze, skojce), z przetwórstwem domowym (koryto do parzenia świń), z wykorzystywaniem zwierząt do prac polowych (jarzma) oraz transportu (uprząż końska). Specyfikę obu regionów, ich nadrzeczne wiślane położenie oraz obecność jezior, akcentują na wystawie przedmioty związane z rybołówstwem, które było ważnym sposobem zdobywania pożywienia. Prezentowana jest tutaj duża łódź wiślana, sieci oraz samołówki rybackie i kosze do przechowywania złowionych ryb. Wystawę wzbogacają krótkie teksty i fotogramy tematycznie związane z prezentowanymi działami.

Kolejna część obejmuje pięć głównych rzemiosł: garncarstwo, kowalstwo, kołodziejstwo, bednarstwo, plecionkarstwo, stolarstwo. W każdym z działów są prezentowane zarówno narzędzia jak i wyroby rzemieślnicze, co ułatwia zwiedzającemu wyobrażenie o pracy ówczesnych wytwórców. Uzupełnieniem są krótkie teksty i fotogramy przedstawiające rzemieślników przy pracy. Prezentację rzemiosł kończy ciesielstwo ukazujące narzędzia pracy cieśli wiejskich i obrazujące poprzez rysunki podstawowe detale konstrukcyjne. Ta część wzbogacona jest licznymi przeźroczami ukazującymi typy budynków i całych zagród charakterystycznych dla Kujaw i ziemi dobrzyńskiej.

Na ostatniej kondygnacji pokazane są fragmenty wyposażenia wnętrza mieszkalnego, kujawskiego i dobrzyńskiego. Zestawienie ich obok siebie pozwala dostrzec istotne różnice w wyglądzie mebli charakterystycznych dla obu regionów. Ponadto pokazane są drobne sprzęty domowe związane z przygotowywaniem pożywienia i utrzymywaniem czystości. Oba aneksy łączy „ołtarzyk domowy”. Duży fragment wystawy poświęcony jest odświętnym strojom kujawskim. Są tutaj kobiece i męskie stroje Kujawiaków z poł. XIX wieku z zaakcentowaniem funkcjonujących jeszcze wówczas samodziałów oraz typowy dla regionu kujawskiego strój odświętny noszony na przełomie XIX/XX w. Uzupełniają całość materiały ikonograficzne, a więc kopie według szkiców Wojciecha Gersona z poł. XIX wieku pokazujące stroje kujawskie i kobiece nakrycia głowy.

Bogato prezentowana jest kolekcja zabytkowej rzeźby ludowej z wiodącym w tym regionie przedstawieniem Matki Boskiej Skępskiej wzorowanej na „cudownej”, gotyckiej figurze Maryi z sanktuarium maryjnego w Skępem. Prezentowane zabytki dają pełny przegląd istniejących na tym terenie warsztatów rzemieślniczych i tworzących tutaj artystów samorodnych. Ponadto pokazane są wizerunki Chrystusa Ukrzyżowanego oraz różni święci patroni (św. Jan Nepomucen, św. Wawrzyniec, św. Antoni Padewski).

Ostatni fragment wystawy przybliża żywe nadal na Kujawach zwyczaje zapustne. Pokazane są kostiumy i rekwizyty przebierańców zapustnych, pośród których wiodącą rolę odgrywały maszkary zwierzęce, „koń”, „bocian”, „niedźwiedź” i „koza” . Uzupełnieniem tej części ekspozycji są instrumenty muzyczne typowe dla kujawskich kapel ludowych. Niektóre z nich (harmonia, skrzypce) towarzyszyły zapustnym zwyczajom.

222

ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STANISŁAWA NOAKOWSKIEGO

ul. Mickiewicza 6, Nieszawa kiedy:

Wystawa ma charakter monograficzny. Dokumentuje życie i twórczość wybitnego teoretyka architektury, pedagoga, rysownika i malarza Stanisława Noakowskiego (1867-1928).

Pierwsza część wystawy ma charakter biograficzny i mieści się w zaaranżowanym gabinecie rejenta. W drugiej prezentowane są rysunki i akwarele autorstwa St. Noakowskiego pochodzące z lat 1916-1925. Ta część ekspozycji mieści się w zrekonstruowanym salonie z l. 70. XIX w.

Ociepka2

WYSTAWA POKONKURSOWA W ZBIORACH SZTUKI

kiedy: 09.10 - 28.11.2021

Wystawa pokonkursowa prezentuje wybór najlepszych prac nadesłanych na 13 Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki, zorganizowany przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Galerię Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej w Bydgoszczy. Po raz pierwszy Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku ma zaszczyt eksponować nagrodzone, wyróżnione i wybrane przez jury prace, nadesłane z całego kraju. Wybór Zbiorów Sztuki we Włocławku przez organizatorów konkursu był podyktowany tym, że znajduje się tu ekspozycja stała jednego z największych artystów art brut – Stanisława Zagajewskiego i zestawienie jego dorobku z samorodnymi talentami, takimi jak on, może być bardzo interesujące.

Organizowany od 1996 r. w cyklu biennale konkurs jest najbardziej reprezentatywnym w Polsce przeglądem amatorskiej twórczości z kręgu malarstwa intuicyjnego, naiwnego, art brut czy czerpiącego z tradycji ludowej. Na tegoroczną edycję wpłynęło 600 prac z całej Polski, co jest dowodem na wyjątkową aktywność twórców. Jury konkursu wytypowało na wystawę prace 108 autorów. Różnorodność tematyczna i formalna obrazów może stanowić źródło do kolejnych dyskusji nad szerokim spektrum aktualnej sztuki nieprofesjonalnej w Polsce czy bieżących trendów.

Na wystawie znajdują się obrazy artystów już dawno uznanych m.in. Władysława Wałęgi, Zbigniewa Wypijewskiego, Adama Nidzgorskiego czy Marka Świetlika. Nie zabrakło na niej wielu obiecujących twórców młodszego pokolenia m.in. Mateusza Połcia, a także debiutantów. Wśród autorów wystawianych obrazów są też mieszkańcy Włocławka.

Niezależnie od statusu każdego z autorów, ich wspólną cechą jest chęć tworzenia z wewnętrznej potrzeby, szczerze. To sprawia, że każda z prac urzeka widza bezpretensjonalnością, zarówna ta intuicyjna, powstała z wyobraźni, jak i ta, dla której inspiracją był świat zewnętrzny.

Aranżacja plastyczna wystawy pod kierunkiem Katarzyny Wolskiej została wykonana przez pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury oraz Galerii Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej w Bydgoszczy.

Zachęcamy do zwiedzania wirtualnego. Wystarczy kliknąć TUTAJ.

WGG

#MuzeumWdomu – WIRTUALNY SPACER – Gmach Główny

kiedy:

Weekend to doskonała okazja, by pozwiedzać… z kanapy. W #MuzeumWdomu zapraszamy na wirtualny spacer po ekspozycjach stałych prezentowanych w Gmachu Głównym Muzeum tj. FAJANSIE WŁOCŁAWSKIM* oraz GALERII PORTRETU POLSKIEGO. Projekt zrealizowany został w ramach akcji Kultura w zasięgu 2.0, przez firmę NewmediaVR.

Wirtualnie pospacerujecie klikając tutaj. 

Tymczasem #zostańwdomu i #zwiedzajzkanapy!

*Spacer wirtualny przedstawia wystawę przed modernizacją. Zdjęcia z wystawy stałej znajdziecie tutaj: WŁOCŁAWSKI FAJANS 1873-1991

Me

#MuzeumWdomu – WIRTUALNY SPACER – Muzeum Etnograficzne

kiedy:

W #MuzeumWdomu zapraszamy Was do odwiedzenia Muzeum Etnograficznego. Od wtorku, 12 maja ponownie będzie można zobaczyć ekspozycje na żywo, ale póki co możemy pozwiedzać z… kanapy. Wirtualny spacer po ekspozycji stałej prezentowanej w Muzeum Etnograficznym pt. KULTURA LUDOWA KUJAW I ZIEMI DOBRZYŃSKIEJzrealizowany został w ramach projektu Kultura w zasięgu 2.0, przez firmę NewmediaVR.

Wirtualnie pospacerowac możecie tutaj. A więcej o wystawie przeczytacie tu. 

Do zobaczenia wkrótce!

_DSC6142

RZEŹBA CERAMICZNA STANISŁAWA ZAGAJEWSKIEGO (1927-2008)

ul. Zamcza 10/12, Włocławek kiedy:

Wystawa poświęcona jest twórczości jednego z bardziej znanych, polskich artystów z kręgu „l`art brut”. Jest ona przekrojową prezentacją twórczości Stanisława Zagajewskiego (ur. ok. 1927 r., zm. 2008 r.) od 1963 r. związanego z Włocławkiem. Wystawa obejmuje fragment kolekcji rzeźb artysty gromadzonej w muzeum od 1966 r. Znajdują się na niej kompozycje ceramiczne nazywane przez artystę OŁTARZAMI, rzeźby wolno stojące i przyścienne maski z lat 1964-1990. Rzeźby o tematyce sakralnej i animalistycznej – zwierzęta fantastyczne wykonane w wypalanej glinie, niektóre pokryte barwnymi szkliwami, stanowią przegląd dorobku artystycznego Stanisława Zagajewskiego z najbardziej interesującego, aktywnego i kreatywnego okresu twórczości rzeźbiarza. Oprócz kilkudziesięciu rzeźb przyściennych i wolno stojących na wystawie prezentowanych jest 8 monumentalnych kompozycji ołtarzowych powstałych w latach 1968-1976.

Po śmierci Stanisława Zagajewskiego wystawa została wzbogacona o fotogramy przedstawiające artystę oraz cytaty z fragmentami jego wypowiedzi, pochodzące z różnych okresów. Teraz, kiedy artysty nie ma już wśród nas, istnieje nadal w otoczeniu swoich rzeźb, lecz w wymiarze wirtualnym. Zwiedzając wystawę, można oglądać na wielkoformatowym ekranie filmy ukazujące artystę rzeźbiącego swoje dzieła i opowiadającego o sztuce. Można także przypomnieć sobie warunki w jakich żył i tworzył oraz jak spacerował z wózkiem w towarzystwie psów po Włocławku. Twórczość „Włocławskiego Nikifora” jest tak samo ciekawa i oryginalna, jak jego filozofia i sposób bycia. Te wszystkie elementy są nierozłączne i składają się na pełny portret artysty.

Mhwedu

DZIEJE WŁOCŁAWKA I REGIONU OD PRADZIEJÓW DO PRL

kiedy:

Siedzibą Muzeum Historii Włocławka są trzy zabytkowe kamienice znajdujące się w centrum średniowiecznego miasta. Dwie z nich, usytuowane przy Starym Rynku 14 i 15, wzniesione zostały około połowy XVIII w. i stanowią nieliczny, zachowany we Włocławku, przykład barokowych kamienic mieszczańskich. Trzecia kamienica, znajdująca się przy ul. Szpichlernej 19, pochodzi z XIX w. W latach 1967–1972 trwały prace budowlane i adaptacyjne, dostosowujące przestrzeń budynków do potrzeb ekspozycji stałych muzeum.

Uroczyste otwarcie Muzeum Historii Włocławka nastąpiło 3 grudnia 1972 r. W jego wnętrzach zgromadzono zabytki ilustrujące historię miasta oraz jego związki z Kujawami i ziemią dobrzyńską. Jednocześnie stało się siedzibą i magazynem zbiorów dla działów: Archeologicznego, Historycznego, Numizmatycznego i Metrologii Historycznej. W 2013 r., z powodu  koniecznych remontów, zostało zamknięte dla zwiedzających. Ponowne otwarcie Muzeum Historii Włocławka miało miejsce 3 grudnia 2018 r. W tym dniu zostały udostępnione nowe wystawy stałe prezentujące dzieje grodu, miasta i regionu od pradziejów, aż do końca lat 80. XX w.

W nowo zaaranżowanych wnętrzach, w układzie chronologicznym wyodrębniono dziewięć tematycznych przestrzeni ekspozycyjnych. W pierwszej zatytułowanej „Pradzieje Kujaw i ziemi dobrzyńskiej” licznie prezentowane są świadectwa materialne kultur archeologicznych z obszarów dzisiejszej Polski oraz regionu Kujaw wschodnich i ziemi dobrzyńskiej — od epoki kamienia do okresu wpływów rzymskich. Eksponowane są narzędzia z drewna, kości, rogu, kamienia i metali. Ponadto broń, naczynia oraz biżuteria i różne formy obrządku pogrzebowego.

Kolejne części ekspozycji (Początki Civitas Vladislavia; W Rzeczypospolitej Obojga Narodów; Niespełnione nadzieje wolności; W cieniu fabrycznych kominów; Na progu niepodległości; W Drugiej Rzeczypospolitej; W latach II wojny światowej; W szaro-czerwonym świecie PRL) dotyczą już w przeważającym stopniu historii grodu i miasta Włocławka. Niemniej, w wielu punktach wystawy, jak np. zmagania polsko-krzyżackie czy też okres powstań narodowych i inne, przybliżone są dzieje ościennych miejscowości.

Na ekspozycji prezentowane są pamiątki z grodu włocławskiego, o którego lokalizacji zdecydowały względy strategiczne, komunikacyjne i gospodarcze. Jest on wzmiankowany w pierwszej kronice polskiej z początku XII w. Anonima zwanego Gallem, wśród najważniejszych punktów zbornych wojów Bolesława Chrobrego. Licznie pokazane są artefakty późniejsze, dokumentujące wydarzenia wieków średnich na Kujawach wschodnich. Obejrzeć można m.in. fragmenty wału grodowego, obiekty związane z wytopem i obróbką żelaza w postaci tygielka odlewniczego, naczynia średniowieczne ze znakami garncarskimi, liczne militaria m.in. miecz rycerski z XIV w. znaleziony we wsi Tymień koło Izbicy Kujawskiej, biżuterię i numizmaty. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują — dwunastowieczny denar przypisywany biskupowi kujawskiemu Stefanowi, pochodzący ze skarbu monet znalezionego w miejscowości Ujma Duża na Kujawach oraz ciekawy przykład fałszerstw monet średniowiecznych (szelągi zakonu krzyżackiego, półgrosze Władysława Jagiełły i grosze praskie), pochodzących ze skarbu znalezionego wokół baszty zamkowej w Przedczu w 1968 r. Całości dopełnia barwna wizualizacja hipotetycznego wyglądu Włocławka z poł. XIII w. oraz graficzne przedstawienie genezy i przebiegu bitwy pod Płowcami z 27 września 1331 r.

Kolejne wieki historii Włocławka na ekspozycji, to wycieczka w której zabytki mówią o dynamicznym rozwoju miasta, chwilach dramatycznych, zrywach niepodległościowych, gospodarce, handlu i zmianach granic oraz życiu codziennym jego mieszkańców. Wystawę tworzy kilka tysięcy obiektów, pochodzących ze zbiorów własnych muzeum. Całości dopełnia liczny materiał ilustracyjno-tekstowy pozwalający zagłębić się i poznać mniej znane wydarzenia z bogatej przeszłości miasta.

Wirtualny spacer po ekspozycji stałej prezentowanej w Muzeum Historii Włocławka pt. DZIEJE WŁOCŁAWKA I REGIONU OD PRADZIEJÓW DO PRL,  zrealizowany został w ramach projektu Kultura w zasięgu 2.0, przez firmę NewmediaVR.

Wirtualnie pospacerowac możecie tutaj. 

Stalagg

WŁOCŁAWSKI FAJANS 1873-1991

ul. Słowackiego 1a, Włocławek kiedy: 01.11.2015

We Włocławku przez prawie 120 lat nieprzerwanie produkowano fajans. W tym okresie produkcja ceramiki zdominowała włocławski przemysł, wpisując się w jego tradycję i stając się na długie lata wizytówką miasta.

Na ekspozycji stałej w gmachu głównym muzeum zaprezentowano 432 wyroby dawnych włocławskich fabryk fajansu ze wszystkich okresów produkcji. Poza dużą różnorodnością funkcji i form ceramicznych, ekspozycja ukazuje wszystkie techniki zdobienia fajansu – szablon, kalkę ceramiczną, zdobienia wypukłe, naciekowe i oczywiście ręczne malowanie.

Oprócz form użytkowych o różnym przeznaczeniu (od żyrandoli do nocnika), na ekspozycji prezentowane są wyroby dekoracyjne i okolicznościowe. Wystawę uzupełniają wielkoformatowe plansze z archiwalnymi fotografiami, na których w zwięzłej i klarownej formie opisano długą historię włocławskiego fajansu, proces jego produkcji oraz promocji poprzez „Biennale Fajansu”.

Informacje o godzinach otwarcia i cenach biletów na:

www.muzeum.wloclawek.pl