Wystawasdw

WYSTAWA CZASOWA — „Świat duchowej wyobraźni. Dewocyjne obrazy pochodzenia fabrycznego…”

kiedy: 14.05 - 30.10.2022

Od 14 maja 2022 r., w Muzeum Etnograficznym, przy ul. Bulwary Marszałka J. Piłsudskiego 6 we Włocławku, prezentowana jest wystawa czasowa pt. „Świat duchowej wyobraźni. Dewocyjne obrazy pochodzenia fabrycznego w zbiorach etnograficznych Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku”.

W zbiorach etnograficznych gromadzone są materialne przejawy religijności ludowej, pośród których ważną część stanowią obrazy dewocyjne pochodzenia fabrycznego i rzemieślniczego. Jako widome znaki wiary, jeszcze do niedawna odgrywały istotną rolę w wizualnej kulturze religijnej, opowiadając o historii zbawienia poprzez obraz, czytelnej także dla niewykształconych odbiorców, ubogich duchem (Biblia pauperum/ Biblia dla ubogich).
Włocławskie muzeum od lat 70. XX w. gromadziło wizerunki z myślą o ekspozycjach stałych, a zwłaszcza aranżacjach skansenowskich wnętrz. Jednakże powiększający się systematycznie zbiór stał się po latach samoistną kolekcją interesującą pod względem artystycznym i ikonograficznym. Ekspozycja prezentuje najpiękniejsze obrazy z kolekcji, których istotną wartością jest fakt, że funkcjonowały w pobożności prywatnej mieszkańców Kujaw i ziemi dobrzyńskiej, przez co udostępniony zbiór jest reprezentatywny dla tychże regionów etnograficznych. Wizerunki wykonane zostały w różnych technikach, głównie jednak drukarskich, z dominującymi pośród nich oleodrukami i chromolitografiami pochodzącymi z europejskich firm wydawniczych, działających aktywnie od 2. połowy XIX wieku do l. 30. XX w. Na ekspozycji zaprezentowane zostaną także obrazy wykonane w technikach mieszanych, np. figury gipsowe umieszczane w masywnych kasetonowych ramach czy obrazy na kanwie papierowej z wizerunkami tłoczonymi w masie celuloidowej, zdobionymi haftowanymi sentencjami.
Ikonografia prezentowanych wizerunków obejmuje przede wszystkim przedstawienia maryjne, pośród których dominuje przedstawienie narodowej ikony Jasnogórskiej Pani, a obok niego także wyobrażenia Madonn znanych z innych „cudownych” wizerunków (Matki Boskiej Piekarskiej, Matki Boskiej Leżajskiej, Matki Boskiej Tuchowskiej. Maryja ukazana będzie w objawieniach, a także w pięknych scenach z małym Jezusem. Wizerunki chrystusowe obejmują Jego publiczną działalność, aż do scen pasyjnych i chwalebnego Wniebowstąpienia. W plejadzie świętych patronów przeważają wyobrażenia św. Antoniego Padewskiego, do którego wstawiennictwa szukano w przypadku zagubienia różnych przedmiotów. Patronką równie ważną w obu naszych regionach była sycylijska męczennica św. Agata, której wizerunki miały chronić przed ogniem. Zapraszamy do poznania religijnych wyobrażeń, które były częścią duchowego świata ich dawnych właścicieli.

Scenariusz i komisariat: Krystyna Pawłowska
Oprawa plastyczna: Magdalena Kolanowska
Czas trwania: od 14 maja do 30 października 2022 r.

Fot. Jarek Czerwiński

WGG

#MuzeumWdomu – WIRTUALNY SPACER – Gmach Główny

kiedy:

W #MuzeumWdomu zapraszamy na wirtualny spacer po ekspozycjach stałych prezentowanych w Gmachu Głównym Muzeum tj. FAJANSIE WŁOCŁAWSKIM* oraz GALERII PORTRETU POLSKIEGO. Projekt zrealizowany został w ramach akcji Kultura w zasięgu 2.0, przez firmę NewmediaVR.

Wirtualnie pospacerujecie klikając tutaj. 

*Spacer wirtualny przedstawia wystawę przed modernizacją. Aktualne zdjęcia z wystawy stałej znajdziecie tutaj: WŁOCŁAWSKI FAJANS 1873-1991

Big

WYSTAWA CZASOWA „Leon Bigosiński 1869–1928”

kiedy: 03.04 - 19.06.2022

Od 3 kwietnia 2022 r.  w Muzeum Stanisława Noakowskiego w Nieszawie prezentowana jest wystawa malarstwa olejnego „Leon Bigosiński 1869–1928”. Leon Bigosiński był utalentowanym rysownikiem i malarzem scen baśniowych, portretów zwłaszcza dziecięcych i pejzaży. Artysta urodził się 12 lutego 1869 r. w Chodczu. Był drugim spośród dziewięciorga dzieci Franciszka Bigosińskiego i Marianny z Drążkiewiczów. Rodzicie wywodzili się z rodzin chłopskich od pokoleń zamieszkujących w Chodczu i pobliskim Brzyszewie. Po ukończeniu szkoły katolickiej L. Bigosiński idąc w ślady brata matki wstąpił do seminarium nauczycielskiego w Łęczycy. Następnie uczył w okolicznych szkołach, w 1890 r. był nauczycielem w Chodczu. W 1894 r. L. Bigosiński wyjechał do Warszawy i rozpoczął naukę w jedynej uczelni artystycznej w ówczesnym Królestwie — w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. Kształcił się u W. Gersona, J. Kauzika i A. Badowskiego. Z powodu dość późnego startu i trudnej sytuacji materialnej, studiował długo i z przerwami. Równocześnie pracował jako nauczyciel. Prowadził w Klasie Rysunkowej zespół śpiewaczy, był miłośnikiem gry na skrzypcach.

„Skromny, cichy, lękający się rozgłosu, twórczość uważający przytem za rzecz świętą, Bigosiński malował przez długi czas dla siebie i dla uczynienia zadość potrzebie wewnętrznej, unikając występów publicznych” – pisał W. Husarski w tekście Z Zachęty w Tygodniku Ilustrowanym (1928, połr II, s. 736).*

29 obrazów prezentowanych na wystawie pochodzi z kolekcji Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Wystawa potrwa do 19.06.2022 r. Zapraszamy.

*Tekst stanowi fragment publikacji „Leon Bigosiński 1869–1928. Katalog wystawy malarstwa i rysunku” autorstwa Krystyny Kotuli, Włocławek 1995.

Sowwys

JAN SOWIŃSKI (1911–1990). Mistrz włocławskiego designu

kiedy: 25.03 - 31.07.2022

W Zbiorach Sztuki Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku eksponowana jest wystawa „Jan Sowiński (1911–1990). Mistrz włocławskiego designu” przedstawiająca jednego z najważniejszych projektantów form i dekoracji Włocławskich Zakładów Fajansu. Przygotowana została by uczcić przypadającą w 2022 r. 70. rocznicę powstania Ośrodka Wzorcującego WZF. Jest to pierwsza indywidualna prezentacja dzieł Jana Sowińskiego tak szeroko pokazująca nie tylko twórczość, ale też samą postać artysty.
Jan Sowiński (1911–1990), artysta ceramik i grafik, urodził się w Kielcach. W latach 1928–1932 uczył się w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie. Po studiach i odbyciu służby wojskowej wrócił do rodzinnego miasta i otworzył Atelier „Kropka”, w którym zajmował się reklamą, projektowaniem szat graficznych książek oraz malarstwem. We wrześniu 1939 r. brał udział w obronie Warszawy, był więziony w obozach jenieckich, a po zwolnieniu wznowił działalność Atelier, współpracując jednocześnie z ruchem oporu. W 1942 r. został aresztowany przez Niemców i trafił do obozu koncentracyjnego na Majdanku, a następnie Gross-Rosen (Rogoźnica k. Strzegomia) i Leitmeritz (Litomierzyce w Czechach). Po wojnie wrócił do Kielc, gdzie ponownie otworzył pracownię. W 1953 r. przeprowadził się do Włocławka i rozpoczął pracę jako projektant w Ośrodku Wzorcującym Włocławskich Zakładów Ceramiki Stołowej, gdzie był zatrudniony do 1978 r. Tworzył zarówno formy ceramiczne, jak i wzory dekoracji. Jego twórczość prezentowano na wystawach krajowych i zagranicznych. Po ciężkiej chorobie zmarł we Włocławku w 1990 r.
Artysta uprawiał wiele dziedzin plastycznych. Początkowo tworzył głównie drzeworyty, które publikował w postaci winiet książkowych, a także na kartach czy drukach reklamowych. Od chwili rozpoczęcia pracy we Włocławku opracował ponad kilkaset form ceramiki okolicznościowej i użytkowej. Różnorodność form i dekoracji tworzonych przez Jana Sowińskiego pokazuje bogactwo włocławskiego designu wyrobów ceramicznych, zarówno tych wytwarzanych na szeroką skalę, jak też okazjonalnych form pamiątkowych i unikatowych.

Ekspozycja czynna jest do 31 lipca 2022 r.
Miejsce prezentacji: Zbiory Sztuki, ul. Zamcza 10/12

Wystawa dzieł ze zbiorów Grażyny Guźleckiej i Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.

Nieszawa

#MuzeumWdomu – WIRTUALNY SPACER – Muzeum Stanisława Noakowskiego w Nieszawie

kiedy:

Przenieśmy się wirtualnie do Nieszawy. Zapraszamy do zwiedzania wystaw stałych prezentowanych w Muzeum Stanisława Noakowskiego. Znajdują się w nim dwie ekspozycje: ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STANISŁAWA NOAKOWSKIEGO oraz LUDWIK BOUCHARD – NAUCZYCIEL RYSUNKU STANISŁAWA NOAKOWSKIEGO. Projekt zrealizowany został w ramach akcji Kultura w zasięgu 2.0, przez firmę NewmediaVR.

Wirtualnie pospacerujecie klikając tutaj. 

Tymczasem #zostańwdomu i #zwiedzajzkanapy!

_DSC6142

RZEŹBA CERAMICZNA STANISŁAWA ZAGAJEWSKIEGO (1927-2008)

ul. Zamcza 10/12, Włocławek kiedy:

Wystawa poświęcona jest twórczości jednego z bardziej znanych, polskich artystów z kręgu „l`art brut”. Jest ona przekrojową prezentacją twórczości Stanisława Zagajewskiego (ur. ok. 1927 r., zm. 2008 r.) od 1963 r. związanego z Włocławkiem. Wystawa obejmuje fragment kolekcji rzeźb artysty gromadzonej w muzeum od 1966 r. Znajdują się na niej kompozycje ceramiczne nazywane przez artystę OŁTARZAMI, rzeźby wolno stojące i przyścienne maski z lat 1964-1990. Rzeźby o tematyce sakralnej i animalistycznej – zwierzęta fantastyczne wykonane w wypalanej glinie, niektóre pokryte barwnymi szkliwami, stanowią przegląd dorobku artystycznego Stanisława Zagajewskiego z najbardziej interesującego, aktywnego i kreatywnego okresu twórczości rzeźbiarza. Oprócz kilkudziesięciu rzeźb przyściennych i wolno stojących na wystawie prezentowanych jest 8 monumentalnych kompozycji ołtarzowych powstałych w latach 1968-1976.

Po śmierci Stanisława Zagajewskiego wystawa została wzbogacona o fotogramy przedstawiające artystę oraz cytaty z fragmentami jego wypowiedzi, pochodzące z różnych okresów. Teraz, kiedy artysty nie ma już wśród nas, istnieje nadal w otoczeniu swoich rzeźb, lecz w wymiarze wirtualnym. Zwiedzając wystawę, można oglądać na wielkoformatowym ekranie filmy ukazujące artystę rzeźbiącego swoje dzieła i opowiadającego o sztuce. Można także przypomnieć sobie warunki w jakich żył i tworzył oraz jak spacerował z wózkiem w towarzystwie psów po Włocławku. Twórczość „Włocławskiego Nikifora” jest tak samo ciekawa i oryginalna, jak jego filozofia i sposób bycia. Te wszystkie elementy są nierozłączne i składają się na pełny portret artysty.

222

ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STANISŁAWA NOAKOWSKIEGO

ul. Mickiewicza 6, Nieszawa kiedy:

Wystawa ma charakter monograficzny. Dokumentuje życie i twórczość wybitnego teoretyka architektury, pedagoga, rysownika i malarza Stanisława Noakowskiego (1867-1928).

Pierwsza część wystawy ma charakter biograficzny i mieści się w zaaranżowanym gabinecie rejenta. W drugiej prezentowane są rysunki i akwarele autorstwa St. Noakowskiego pochodzące z lat 1916-1925. Ta część ekspozycji mieści się w zrekonstruowanym salonie z l. 70. XIX w.

_DSC6161

ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ WACŁAWA BĘBNOWSKIEGO (1865-1945)

ul. Zamcza 10/12, Włocławek kiedy:

Wystawa prezentuje fragment kolekcji rzeźb Wacława Bębnowskiego (1865-1945). Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej posiada największą kolekcję rzeźb i pamiątek Wacława Bębnowskiego. Mieszkający w Aleksandrowie Kujawskim artysta pierwsze rzeźby przekazał do zbiorów przed II wojną światową. Po wojnie kolekcję zaczęto gromadzić od nowa, kupując rzeźby przede wszystkim od mieszkańców Włocławka i Ciechocinka. Po pierwszej monograficznej wystawie w muzeum we Włocławku w 1979 r. uzupełniono znacząco zbiór zakupami od córki rzeźbiarza Marii Fiszer i członków jego rodziny z Torunia. Na wystawie mającej charakter biograficzny znalazły się rzeźby figuralne. Wśród nich portretowe, rzeźby sakralne, niewielkie figurki animalistyczne. Dominują na wystawie przedmioty użytkowe – wazony, patery, przyciski na biurko. W większości tych rzeźb widoczna jest inspiracja secesją – w pozach nagich nimf, kobiet z rozwianymi włosami i przede wszystkim w ornamentyce czerpiącej motywy ze świata roślinnego czy sztuki Dalekiego Wschodu. Oprócz rzeźb na wystawie znajdują się malowane akwarelą i olejami pejzaże, rysunki, szkice Wacława Bębnowskiego. Biografię artysty ilustrują pamiątki – dokumenty i fotografie, na planszach znajduje się kalendarium najważniejszych zdarzeń z życia artysty.

Wystawę można zwiedzać wirtualne. Wystarczy kliknąć tutaj.

Kdpewirtualny

#MuzeumWdomu – WIRTUALNY SPACER – Skansen w Kłóbce

kiedy:

Nie możesz do nas przyjechać? Tęsknisz za swojskimi widokami? A może lubisz dokładnie przyjrzeć się miejscu, które chcesz odwiedzić? W #MuzeumWdomu zapraszamy Was do zwiedzania naszych wystaw z… kanapy. Wirtualny spacer po Kujawsko-Dobrzyńskim Parku Etnograficznym w Kłóbce zrealizowany został w ramach projektu Kultura w zasięgu 2.0, przez firmę NewmediaVR.

Wirtualnie pospacerować możecie tutaj. 

Spacer składa się z 3 części, o których więcej dowiecie się czytając wpisy na naszej stronie:

Dodatkowo firma NewmediaVR przygotowała prezentację Skansenu w Kłóbce w lotu ptaka. 

Tymczasem #zwiedzajzkanapy i do zobaczenia!

Etno

KULTURA LUDOWA KUJAW I ZIEMI DOBRZYŃSKIEJ

ul. Bulwary im. Marszałka J. Piłsudskiego 6, Włocławek kiedy:

Wystawa zajmuje dwie kondygnacje zabytkowego spichrza. Przedstawia wybrane sfery tradycyjnej kultury chłopskiej przełomu XIX/XX wieku.
Na pierwszym piętrze zaprezentowane zostały tradycyjne, wiejskie rzemiosła: garncarstwo, kowalstwo, kołodziejstwo, bednarstwo, plecionkarstwo, stolarstwo. W każdym z działów są prezentowane zarówno narzędzia jak i wyroby rzemieślnicze, co ułatwia zwiedzającemu wyobrażenie o pracy ówczesnych wytwórców. Uzupełnieniem są krótkie teksty i fotogramy przedstawiające rzemieślników przy pracy. Prezentację rzemiosł kończy ciesielstwo ukazujące narzędzia pracy cieśli wiejskich i obrazujące poprzez rysunki podstawowe detale konstrukcyjne. Ta część wzbogacona jest licznymi przeźroczami ukazującymi typy budynków i całych zagród charakterystycznych dla Kujaw i ziemi dobrzyńskiej.
Na drugim piętrze pokazane są fragmenty wyposażenia wnętrza mieszkalnego, kujawskiego i dobrzyńskiego. Zestawienie ich obok siebie pozwala dostrzec istotne różnice w wyglądzie mebli charakterystycznych dla obu regionów. Ponadto pokazane są drobne sprzęty domowe związane z przygotowywaniem pożywienia i utrzymywaniem czystości. Oba aneksy łączy „ołtarzyk domowy”. Duży fragment wystawy poświęcony jest odświętnym strojom kujawskim. Są tutaj kobiece i męskie stroje Kujawiaków z poł. XIX wieku z zaakcentowaniem funkcjonujących jeszcze wówczas samodziałów oraz typowy dla regionu kujawskiego strój odświętny noszony na przełomie XIX/XX w. Uzupełniają całość materiały ikonograficzne, a więc kopie według szkiców Wojciecha Gersona z poł. XIX wieku pokazujące stroje kujawskie i kobiece nakrycia głowy.
Bogato prezentowana jest kolekcja zabytkowej rzeźby ludowej z wiodącym w tym regionie przedstawieniem Matki Boskiej Skępskiej wzorowanej na „cudownej”, gotyckiej figurze Maryi z sanktuarium maryjnego w Skępem. Prezentowane zabytki dają pełny przegląd istniejących na tym terenie warsztatów rzemieślniczych i tworzących tutaj artystów samorodnych. Ponadto pokazane są wizerunki Chrystusa Ukrzyżowanego oraz różni święci patroni (św. Jan Nepomucen, św. Wawrzyniec, św. Antoni Padewski).
Ostatni fragment wystawy przybliża żywe nadal na Kujawach zwyczaje zapustne. Pokazane są kostiumy i rekwizyty przebierańców zapustnych, pośród których wiodącą rolę odgrywały maszkary zwierzęce, „koń”, „bocian”, „niedźwiedź” i „koza” . Uzupełnieniem tej części ekspozycji są instrumenty muzyczne typowe dla kujawskich kapel ludowych. Niektóre z nich (harmonia, skrzypce) towarzyszyły zapustnym zwyczajom.